måndag 5 mars 2012

Det började med ett bryt!

Längtan efter förändring av huset startade förra året på midsommarafton. Vi skulle ha lunchgäster och jag fick ett plötsligt infall att duka bordet lite gammaldags och väldigt svenskt. Blev sur på mig själv för att jag inte kommit på den här idén lite tidigare och nu gällde det att göra det bästa av situationen och använda det som fanns i huset. Den gamla servisen, som vi aldrig använt, diskades upp men sen var det stopp! Snapsglasen från Ittala som används max 2 ggr per år passade inte in. Dricksglasen passade inte in, smörknivarna av plast såg helt gräsliga ut. Jag spårade ur och insåg att hela jäkla köket inte passade in!

Trots mitt bryt fick vi en riktigt mysig lunch som avslutades med färska jordgubbar, men jag bestämde mig där och då att köket måste få en uppfräshning. Jag ville få en helhet och det enkla lantliga etsade sig fast i hjärnan.




Ny färg, nya tapeter, ny matta och nya gardiner räckte för att det skulle bli en förändring.


Alla kort är tagna i eftermiddagsljus av mig själv och jag har fortfarande IG i detta ämne. Översta kortet har mannen tagit. Han är duktig, han har en systemkamera och han har tålamod att jobba med bilderna. Jag bara klickar på.

Vill så gärna ha en kökssoffa men det finns inte plats för en sådan. Här är min kompromiss. Har sytt en kudde av en liten trasmatta. Den används flitigt när "paltkoman" sätter in, en stund på köksmattan funkar ganska bra.




På golvet under kudden finns pappersåtervinningen i form av en gammal zinkbalja.



På andra sidan av öppningen till hallen finns morgonens viktigast pryl - kaffebryggaren! Jämte den finns redskap och bestick. Nej, plastredskap är inte vackert men nödvändigt när man har stekpanna mm. i teflon.

 
När vi flyttade in för ungefär 100 år sedan föll vi för massiv, stavlimmad bok som bänkmaterial. Det valet skulle jag inte göra idag, den måste oljas in och ändå blir det lätt fläckar. Rödvin och kaffe finns det spår av.  Någon gång ska de bytas.



Ja, inget märkvärdigt alls men jag trivs i mitt lilla kök, trots att soffan saknas. Det är kul att förändra och nästa projekt blir vardagsrummet. Ny soffa är beställd så nu har vi ungefär 7 veckor på oss att hitta på något nytt.

Må så gott!

2 kommentarer:

  1. Tapeten i köket är underbar. Och jag gillar att ni har behållt möblemanget i mörkt trä. :)
    Fint utan kökssoffa alltså :)
    Kramar Kicki

    SvaraRadera
  2. Tack för titten i verkligheten för några dar sen, du verkar inte ha IG i fotografering, bilderna är fina och stämmer som sagt med real life - Lena

    SvaraRadera