onsdag 29 februari 2012

Tvätt

Tvättmaskinen är en uppfinning jag inte vill vara utan. Alla dessa sockar, alla dessa träningskläder som luktar svett och allt det andra som ständigt fyller korgarna med smutstvätt. In i maskinen och när kläderna kommer ut är de både rena och luktar gott.

"Det var bättre förr" gäller i alla fall inte tvättmöjligheterna. Går man bara på skönheten i redskapen blir det ju en annan sak för vem tycker att en tvättmaskin eler torktumlare är särskilt snygga?



Den här gamla vackra utrustningen vill jag gärna ha framme för att titta på. Någon gång när toaletten blir mer än halvfärdig ska de få flytta in där.

När jag plockade fram kameran frågade ena sonen vad jag höll på med? Jag säger glatt att jag ska fota tvättbrädan. Vilken tvättbräda? frågar han. Det finns väl bara en? svarar jag. Den här då? säger han och drar upp tröjan över magen... Jag fick inte fota "beviset"....



När tvätten kokats skulle den klappas med ett klappträ för att få bort smutsen från fibrerna. Handtaget på den här är välanvänt, känns nästan mjukt i handen. Sedan skulle allt sköljas i något vattendrag eller i stora kar.

Ja, tvättmaskinen gör ett fantastiskt jobb!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar