torsdag 31 maj 2012

Aquilegia vulgaris

Jag får nog läsa på detta latinska namn åtskilliga gånger innan det fastnar - betydligt lättare att komma ihåg det svenska namnet "Akleja"

Enligt Wikipedia ratas denna blomma av rådjur men den är omtyckt av humlor. Humlorna är de enda insekterna med tillräckligt lång tunga för att nå ner till nektarn.

Det var munkar som först införde arten till Sverige från tyska klosterträdgårdar där den odlades som medicinalväxt.

Kan ha fel men tror att munkarna också tog hit Kirskålen. Jag är glad över aklejorna men att frakta hit Kirskålen känns som en väldigt ond och illvillg handling.



Mina aklejor är nog nästan lika gamla som de munkarna tog hit, åtminstonde har de funnits här i 65 år då huset byggdes.... Den här varianten är mörkt lila, nästan svart, med gula ståndare eller är det kanske rent av pistiller?



Den här varianten har flerfärgade blommor som skiftar från vitt till lila. (Nu när jag tittar på bilden påminner de faktiskt lite om Öronmaneter....)


Vill man skona gräsmatta och andra rabatter från "Aquilegia vulgaris" gäller det att knipsa av frökapslarna innan de öppnar sig framåt höstkanten. Varje kapsel innehåller gigantiskt många frön och groddbarheten ligger på minst 100%. Krav på jord, näring, sol och skugga existerar inte!



Tänk om det gick att bromsa tiden då hade jag tryckt på stoppknappen NU!

1 kommentar:

  1. Vilken härlig färg på blommorna! Fina burkar du hittade på loppis :)
    ha en fin kväll!

    SvaraRadera