onsdag 16 maj 2012

Husets råttfångare

Att ha katt som husdjur är både behändigt och mysigt. De rastar sig själva, behöver inte duschas och klarar sig fint även om familjen är borta en hel dag. Det är också ganska avstressande med en spinnande och luden figur som lägger sig till rätta knät och bara njuter av livet här och nu.

Det stämmer att katter är duktiga på att fånga möss men det stämmer inte att hemmet blir fritt från dessa små djur, tvärtom, våra katter ser till att mössen kommer in!

Jag är inte rädd för möss men det är ganska otrevligt att ha dem inomhus, de är så kvicka, tar sig in i minsta lilla springa och kan ändra riktning på ett kick. Så när larmet går om "mus i huset" slipper ingen i familjen undan, det blir katt- och råttajakt både högt och lågt. Fram med arbetshandskarna, sopkvast och en stor portion tålamod!


-Jag har inte gjort nåt! Har jag en mus i munnen?, det har jag absolut inte märkt...

För er som tycker det ser smått makabert ut kan jag berätta att mannen försiktigt lirkade musen ur Maltes gap och den hade inga skador, jo, psykiskt sett hade den nog fått en pärs. Musen bars ut i skogsbrynet och kilade kvickt iväg, bort från en säker död. Tyvärr slutar inte alla historier lika lyckligt. Köksmattan verkar vara stället där katterna gärna placerar sin lyckade fångst och sitt bidrag till familjens försörjning.

Med detta smått mordiska inlägg vill jag önska, dig som tittar in, en lugn och fridfull helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar