fredag 25 maj 2012

Vintage i garaget

Nu har det blivit ett ganska långt hopp mellan inläggen igen men jag vill inte vara inomhus när jag kommer hem från jobbet, jag vill njuta av solen och värmen så mycket det bara går...

Det här inlägget började jag med för flera dagar sedan men blev inte klar...

I vår familj gillar vi lite äldre prylar med patina, ett bevis på att livet sätter sina små och stora spår. Jag gillar att ha dem inne i huset och mannen gillar ha dem i garaget...

Det här inlägget får handla om mannen och han stora intresse, ett intresse som jag inte delar men som ändå tilltalar mig på något konstigt sätt.


Förra helgen var det stor bilutställning på Tjolöholms slott och mannen kom hem med en pokal!

                               
Det här är vad mannen ägnar en hel del tid åt - min konkurent, en Mustang cab från 1970 . En "vintagebil" som är fullständigt renoverad från topp till tå. Allt har han gjort själv utom lackeringen, den har en lika mustangfrälst proffslakerare lagt ner sin själ i.

Jag har ett mycket måttligt intresse för bilar och bilen använder jag för att jag måste ta mig från en punkt till en annan. Det ska, helt enkelt, gå så smidigt som möjligt och vara så tryggt som det bara går. Jag ser inte ett uns av tjusning i att ta med verktygslådan som resesällskap och jag triggas inte av tanken att något oförutsett kan hända längs vägen. Här är vi från två skilda världar mannen och jag...

Det jag gillar är det mullrande ljudet från alla hästkrafter i en V-8 motor, det lite gurglande och surplande lätet när den står på tomgång. Härligt är det också att susa omkring och både se och känna dofterna från omgivningen man passerar. Gamla bilar är också bra mycket finare i formerna än nya, idag är de flesta bilar ganska lika.

 I alla filmer blåser håret snyggt bakåt i fartvinden men det är fruktansvärt fel - allt hår blåser framåt som en gardin i ansiktet.

Önskar dig en riktigt varm och solig helg - passa på att njuta!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar