söndag 10 juni 2012

Ett steg i taget

Vardagsrummet håller så sakta på att ta form men det är inte helt enkelt. Just nu kliver jag upp och ner på en pall för att försöka skapa funktion och harmoni på de långa hyllorna som kommit upp på väggen.

Den här söndagen har varit som ett maraton i "step-up" Upp på pallen, sätta upp olika föremål, ner från pallen, kolla resultatet, upp igen och plocka bort. Ner i källaren för att hämta något annat, upp på pallen, ner igen... så har jag hållit utan att bli nöjd. Det är nu jag önskar att jag hade valt ett annat yrke, att jag satsat på inredningssidan. Det är nu jag behöver hjälp med att se och få ihop en harmonisk helhet.

Det är ju det här jag sett fram emot! Att, på något sätt. få sätta pricken över i - inte att var smått förbannad och allmänt ilsken. Jag vill sitta i soffan, blicka upp på hyllorna och sucka av välbehag!!!
<>
Så här såg det ut när "projekt hyllor" började ta form.
  
Mannen är djupt koncentrerad på att få konsollerna snyggt och rakt placerade. Hålet i väggen leder till en ventilationstrumma och här står, just nu, också en detektor till larmet.  Den här detektorn är smart, larmar inte när katterna tassar omkring i huset.






 Oj, så många böcker jag sorterat bort, undrar om någon loppis vill ha dem. En kasse full med barnböcker tänkter jag lämna till en grannen (oavsett om han vill ha dem eller ej) Elefanten är mitt första loppisfynd någonsin och den har jag haft i minst 20 år. Tror att jag föll för den mintgröna färgen.



 
Har ju blivit hjälplöst kär i såskannor så dessa tre ville jag gärna få plats med. Såskannan längst till vänster fyndade jag för 10 kr. Mittenkannan hade jag helt glömt av att jag har och den till vänster kommer från Rörstrands och var riktigt dyr enligt en äkta "knalle" som jag, 60 kr men så fick det bli...


 
Här någonstans börjar mitt "trauma" - får helt enkelt inte till varken funktion eller form. Boken från IKEA med texten "Älskade hem" känns galet fel!!!! "Frustrerande hem" hade varit en mer passande titel.


Pyntet på TV-bänken består av karaff och en smörbytta fylld av diverse stenar. Oftast dekoreras bänken också av en fyrbent och högt spinnande installation.





Det loppisfyndade vitrinskåpet väntar på inredning och det kommer gå lekande lätt. Svårigheten är vad jag ska fylla det med.. Platsen räcker inte till allt men kanske glasen kan få plats.


Har ni vägarna förbi, är sugna på att låta den kreativa sidan få sig en riktig genomkörare, så lovar jag bjuda på mustig fisksoppa med vitt vin och saffran!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar