onsdag 20 juni 2012

En dag på jobbet

Vilken tur jag har som har ett jobb där välbefinnande får ta plats! I dag har jag jobbat med att vara på tjänsteärende hela dagen. Jag har varit ute i solen, fått en guidad tur runt Getteröns fågelreservat och ätit lunch på en mysig hamnkrog. Fika har vi också hunnit med!

Dagen började med kaffe och macka i strålande solsken. Efter det blev vi omhändertagna av en superduktig guide och utrustade med var sin kikare. Jag som inte är speciellt intresserade av fåglar kollade helt plötsligt efter både det ena och det andra. Rovfåglar, vadare och sångare som jag redan glömt namnen på men spännande var det!

Så många fåglar som färdas gigantiska sträckor två gånger per år, från Afrika till kalla Sverige och så tillbaka igen, naturen är lite svår att förstå. Det finns fåglar som hämar varandra och genom detta kan man avgöra var i Afrika de övervintrar...??? Har aldrig vetat att även fåglar har dialekter...

En annan lärdom jag fått är att min lilla kamera inte fungerar alls när det gäller fågelbilder. Till det behövs en biffigare variant med ett bra obektiv. (slutartider osv är nog också något man behöver mixtra med när det gäller flygande djur)

Blev så glad när jag fick närkontakt med några söta svalor inne i ett litet utkikshus men alla korten blev väldigt mörka och väldigt, väldigt suddiga så de hamnade i papperskorgen.



Enligt guiden är det lågsäsong nu. Flyttfåglarna som brukar mellanlanda på Getterön finns inte längre på plats så nu är det bara! några tusen kvar som häckar i området...

Jag frågade hur man matade alla flygande besökare men enligt guiden matar man inte alls. Sjöfåglarna hittar både fisk och "grönsaker" från hav och tillflödande åar och rovfåglarna, ja, de har ju rena smörgårsbordet.



Vill man bara stanna upp en stund, ta en fika eller bläddra i en naturbok är detta hus ett perfekt ställe. Utsikten över strandängarna är magnifik. Tyst är det dock inte, fåglarna för ett öronbedövande oväsen.

Är ni på västkusten och i Varberg nu i sommmar så är Getteröns fågelreservat väl värt ett besök!

 Inom några år behöver vi byta taket på vårt hus - gillar halmtak, hmm....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar