lördag 28 januari 2012

Plåtpyssel

Något som jag tycker om är gamla plåtburkar med vackra motiv. Tyvärr brukar de vara väldigt dyra när man hittar dem. Jag har flera stycken men de är inte köpta utan kommer från både min och mannens släkt.

Moderna plåtburkar kostar inte många kronor men de är ju inte heller så charmiga. Ett sätt att göra dem mer personliga är att måla dem med sprayfärg.


Den här burken hittade jag i källaren och tyckte den skulle passa bra till mina penslar och andra små pysselprylar. Först fick den en halvblank svart färg som fanns hemma och sedan gjorde jag en variant av decopage med limmade bokmärken på lock och långsidor. Sist sprayade jag några lager med klarlack för en jämn och tålig yta.

Gillar pyssel som går snabbt och som inte kräver konstnärstalang så burkpyssel passar mig perfekt.

Man kan också dekorera med servettmotiv, dekormålning med pensel mm. När andan faller på nästa gång ska jag göra några burkar som kan användas som presenförpackning. En avlång burk kan fyllas med ljus, en rund med godis, hembakade kakor eller något annat som man vill ge bort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar