lördag 29 december 2012

Vill inte vara med på bild

Har ju redan beklagat mig över att jag inte är någon duktig fotograf och inte lär jag bli bättre eftersom mitt tålamod med tekniska prylar är näst intill obefintligt.

Gjorde dock ett tappert försök härom dagen att leka naturfotograf med målet inställt på våra bevingade vänner som kalasade på solrosfrön, hampfrön, osaltade jordnötter och talgbollar i vår fläder. Lyckan var total när jag såg att Leif satt och pickade i sig jordnötter. Just då var jag inomhus men snabbt som blixten hämtade jag kamera, slängde på mig jackan och sonens plastsandaler som låg lägligt till i hallen. Allt riggat och klart men Leif ville inte vara med, han flög, så där retfullt, iväg precis lagom när jag hade fingert på avtryckaren. Har full förståelse för att stackars Kalle blir arg som ett bi varje julafton när han försöker föreviga de där flygande rackarna som inte låter sig regisseras.

Jag får väl presentera Leif med en lånad bild och just så här ser han ut.



Leif är en Större hackspett och varje vinter dyker han upp bland fågelmaten och hackar i sig jordnötter för glatta livet. Han är en stilig herre med klarröda fläckar på huvud och mage. Kanske såg jag dubbelt men tyckte allt att han  hade en kompis med på lunchen.

Övriga bilder på Gråsparv, Talgoxe, Blåmes och Koltrast är dumpade, vartenda ett och jag inser att jag är bättre på att göra andra saker än att vara fågelfotograf.

1 kommentar:

  1. Men kära grus o glitter att fota fåglar tar tid, tanke o långsamhet. På med heltäckande kamoflage dräkt ligg still ett par timmar väl dold och du skall se att Leif låter sig fotograferas!/Lila

    SvaraRadera