tisdag 25 december 2012

Juldagen

Juldagen är redan här och livet lunkar på i ett makligt tempo. Inga krav, inga måsten, en dag när det är helt ok att bara vara, kanske mysigaste dagen på hela julen.

Julafton var också ganska lugn, vi firar den alltid här hemma hos oss och det är sannerligen inte ett stort kalas fullt med folk. Varken jag eller mannen har några syskon och både min och hans pappa är döda men det blir jul ändå och vi gör allt det där som hör till. Äter julmat, fikar, kollar på Kalle Anka och öppnar julklappar. Många gånger har jag saknat den där stora familjen, det stora julkalaset med syskon, kusiner, föräldrar, fastrar och mostrar och barn i alla åldrar men å andra sidan har vi faktiskt en fin familj att fira med, långt ifrån alla har just det.

Alla i familjen tänker inte ta det lugnt, är man 18 år så är juldagen en dag då man träffar kompisarna och går ut på krogen så framåt kvällen kommer det att ramla in ett 10-tal grabbar varav någon även ska bli våran nattgäst. Jag kommer själv ihåg hur kul den här dagen var men mina föräldrar tyckte inte alls att det var en passande dag att gå ut att roa sig på och öppna affärer var nästa lika illa.


Eftersom jag inte längre är tonåring tänker jag fortsätta resten av dagen med att ta det lugnt. I stil med tjuren Ferdinand, sätter jag mig i vardagsrummet, luktar på julgranen och njuter av stämningen och av att det fortfarande är jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar