lördag 8 december 2012

12 kockar!

"Ju fler kockar desto sämre soppa, "  -  Så här lyder en förklaring till detta uttryck:
  1. Om för många personer samarbetar på en uppgift kommer slutresultatet att bli lidande på grund av att alla tror att de själva vet bäst och vill att saker ska göras på deras sätt.
I torsdags var vi hela 12 kockar som samarbetade och resultatet blev bland annat soppa (underbart god), hjortfilé och clementinsorbet . Till vår hjälp hade vi dock en mästerkock som såg till att vi skötte oss och följde instruktionerna.

Jag var med i laget som tog sig an förrätten. Havskräftor skalades, stjärtarna sparades men skal och klor rostades av i ugnen och fick sedan koka tillsammans med morot, lök och fänkål till en mustig buljong som bas till vår skaldjussoppa.Vi bakade omelett med grädde, västerbottenost och ägg som tillbehör. Vi drack vin, dukade snyggt och hade en trevlig kväll.


Till varje rätt fick vi prova 2 olika sorters vin med olika karaktärer! Ett av de vita vinerna till förrätten var otroligt gott men jag har helt glömt av vad det hette....



Vin fanns det gott om! 3 väggar fyllda av spännande flaskor. Tänk att ha en sådan samling...



Färdig buljong verkar inte existera hos en riktig kock, här ligger benen som blev kvar efter att hjortfilén skurits ut. Dessa ben blev basen till en fond som blev till en musig sås som, utan problem, slank ner i magarna.



Hjortfilé en vanlig torsdagskväll hör inte till det vanliga men jag skulle absolut kunna vänja mig.



Små "chokladpuddingar" som ska bakas i ugnen. Formarna penslades först med smör och bröades med strösocker. Till dessa serverades clementinsorbet och naturligtvis ett sött vin.

Det blev mycket vin, det blev sent och jag inser att åldern tar ut sin rätt.. Efter 5 timmars sömn insåg jag att jag med råge passerat 20-års gränsen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar