tisdag 23 oktober 2012

Miljöombyte

Jag väntar och längtar! Ser fram emot nästa vecka som vi ska tillbringa någon annanstans än hemma. Vi packar våra väskor och gör som flyttfåglarna - vi drar söder ut!

Närmare bestämt till Barcelona! 4 nätter på hotell, någon annan som fixar frukost, någon annan som bäddar sängen och en hel stad att utforska, lyx!

Det blir vårt första besök i staden och jag hoppas den är så bra som så många säger. Shopping, katedraler, en stor strand mitt i stan, god mat och gott vin - va kan gå fel?

Vi har inte planerat semestern i minsta detalj men vissa saker går inte att missa.


Barcelonas stora arena "Camp Nou" ska absolut få ett besök!



Det är kul med kultur. Den här kyrkan "la Famillia" vill jag också se! Den började byggas 1882 och är fortfarande inte färdig... Bland annat fattas ett torn på170 meter högt och antagligen några andra "små" detaljer.



Äta bör man annars dör man. "Tapas kan jag nästan dö för" Hoppas vi hittar något riktigt smaskigt ställe!

Just nu funderar jag på vad som ska ner i resväskan. De senaste veckorna har det varit ca 20 grader varmt men nästa verkar bli både kallare och lite blötare men jag vägrar regnställ på resan!

Jag frågar alla som har varit i Barcelona om tips på saker att se och saker att göra och är det någon här, på bloggen, som vill dela med sig skulle jag bli jätteglad!

Sist men inte minst! - Bilderna har jag lånat både här och där..




1 kommentar:

  1. restaurangerna i Gracia är mer prisvärda än närmare vattnet!
    Fast ni bör ju dricka lunch en gång på Champangerian i Barceloneta:-)
    Cavan kostade 7 kronor glaset när vi var där och det finns bara ståplats!
    Santa Maria del Mar är en spännande kyrka endast öppen på em om jag minns rätt. Har man läst Katedralen vid havet så får det en extra dimension. Ska ni kolla något av Gaudis hus så tror jag den med draktaket är bäst. Hoppas prognosen är fel så ni kan njuta av stranden också!
    Ha det riktigt gott! Barcelona är fantastiskt oavsett väder!
    Lizbet

    SvaraRadera