tisdag 5 februari 2013

Vår för en dag


I lördags var det en så härlig vårvinterdag då det kändes i hela kroppen att våren kommer tillbaka. Inte än men den finns där någonstans. Försökte tänka på detta när jag, ett par dagar senare, pulsade fram genom snö och slask och blev blöt om tårna.

Länge sedan vi gick en långpromenad i skogen men solen lyste, snön hade smält så nu var det äntligen dags och vi njöt!




Med raggsockar och gummistövlar gjorde vi oss redo att möta ett fuktigt underlag men stigen var stelfrusen och bitvis täckt av tjock is. "Bryggorna" hade frusit fast och det var riktigt vackert på sitt sätt.



Lilla bäcken rann så stilla och solljuset gjorde den nästan självlysande. Det är något rogivande med ljudet av porlande vatten.


När jag tittar på bilden är det svårt att avgöra vilken årstid det är. Granarna och mossan är ju gröna året om och så mycket annat än mossa växer inte där.



Nu har jag fått bevis - det finns troll i skogen! Den här snyggingen stod på vakt för att hindra objudna gäster att ta för sig av fågelmaten som också fanns där. Skulle tro att den mystiske Benny Brorsson varit i farten igen. Kul att han fixar till det för både människor och djur.



Som om det inte var nog med troll så träffade vi även på en tomte som stod och solade sig under en stor sten. Jag försökte tala om för honom att det är dags för lite välbehövlig vila men han låtsades inte om att han hörde mig.

Det är spännande med skogspromenader, har man bara ögon och öron öppna kan man träffa på både det ena och det andra...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar