söndag 17 februari 2013

Renoveringsdags

Suck! Helgen har bara flugit förbi och utanför faller blöta snöflingor ner från en gråmulen himmel. Börjar bli trött på snö och vinter som slaskar och är smutsig.

 Sönernas sportlov lider mot sitt slut så humöret hos dem är inte heller riktigt på topp. Ena sonen har tillbringat veckan i fjällen tillsammans med 6 kompisar och haft det hur kul som helst. Andra sonen dammade av sin skateboard och tillbringade en dag med brädåkande i  inomhushallen. Han blev smärtsamt påmind om att det var längesedan sist. Träningsvärk i hela kroppen som gjorde att han fick gå baklänges ner för trappan.

Jag muntrar upp mig själv med att planera toaletten som nu äntligen ska fixas till. Detta pyttelilla rum som är så nödvändigt att ha och som används till så mycket. Om ett par veckor kommer rörmokaren för att flytta på både toalettstol och handfat och innan dess är det en del att göra.

Väggen med vit panel gjordes för något år sedan och nu har också väggen mot murstocken fått en ny beklädnad.


När arbetet med att knacka fram den gamla murstocken blir för omständigt så får man helt enkelt mura en ny! Dessa plattor är bara några milimeter tjocka och sätts upp som vanligt kakel. Eftersom de är så ojämna i strukturen gick det inte att foga på vanligt sätt. Stackars mannen fick verkligen slita med att fyllar skarvarna men det blev bra och vi är nöjda med resultatet.



På bilden ser fogen väldigt ljus ut men den är mellangrå. En del fog har fastnat i det ojämna materialet men det förstärker faktiskt känslan av gammalt hantverk.

Helst av allt hade jag velat ha en äldre möbel till tvättstället men har inte hittat något som passar så i går fick IKEA lösa problemet och det blir säkert bra det med. Vet inte vad som händer med mig när jag befinner mig i detta stora varuhus men varje gång jag är där kommer jag ut med fler varor än planerat. Den här gången pockade en färgglad matta på uppmärksamhet och av någon outgrundlig anledning fick den följa med oss hem. I vanliga fall väljer jag gärna diskreta och milda nyanser men den här är raka motsatsen.

 Något skumt är det allt med luften där eller är det kanske kaffet för det slår aldrig fel, jag
impulshandlar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar