torsdag 21 februari 2013

Hamster eller väl förberedd?

Min svaghet för bestick i nysilver märks i både skåp och lådor här hemma, det har blivit en hel del under årens lopp. En del är ärvt och en del är loppisfynd men snart är kvoten fylld i alla fall när det gäller matbestick,

Stoppgränsen går vid 18 st och det enda jag har kvar att skaffa är 1 stackars gaffel, helst i modellen Gammal Fransk/Franska liljan.


Tycker detta är en fantastiskt fin modell med vackert mönster. Serien började tillverkas i mitten på 1700-talet och, så vitt jag vet, tillverkas den fortfarande. Snacka om lång livslängd! Nypriset är ca 150- 250 kr/matbestick men då är de ju förstås inte naggade av tidens tand. På loppis kostar de oftast bara en tia och i regel är de i riktigt gott skick. Jag antar att de bara plockades fram vid lite festligare tillfällen. Med lite puts blir de som nya.

Förra helgen hade jag tur och hittade en låda med blandade bestick i nysilver för 1 kr styck. Jag blev 19 bestick rikare för bara 19 kr.



Här hemma råder delade meningar om de ska putsas eller inte. Jag vill ha dem precis som de är medan mannen helst ser dem blanka, han menar att de smakar bättre då...

Nu är det inte bara en uppsättning á 18 st som trängs här hemma. Jag menar finns det vackra bestick i både normalstor och gigantiskt stor variant så varför behöva välja? Jag gillar de onödigt stora besticken men funderar på när de användes? Skedarna är så stora att det är problematiskt att  få in dem i munnen. Av den anledningen har jag bara några stycken och använder dem mest till servering.

Så finns det ju små söta teskedar också (här ignorerar jag 18-stycken-spärren), de som leder värme så effektivt att de knappast går att hålla i när man har dem i riktigt varma drycker. För att inte tala om smörknivar, ostknivar, fruktknivar, potatisskedar, såskedar och tårtspadar....

Det är mycket som behövs till stora middagsbjudningar och det är fullt möjligt men kanske inte så troligt att jag får användning av allt på en och samma gång.

Kram!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar