lördag 9 februari 2013

Nytt eller gammalt? - det är frågan!

Under januari slog jag rekord i antal loppisbesök och i inköpta prylar, mitt sätt att sätta guldkant på en ganska trist månad. Jag började även föra dagbok över mina "investeringar" - beskrivning, datum och pris.

När jag summerar ser jag att dyraste prylen var en lampa med porslinsfot för 95 kr och den billigaste var en ljusmanchett i glas för 2 kr.

Bästa fyndet var två ljusstakar i fattigmanssilver som jag blev förälskad i.


Frågan är bara hur gamla de är? Det finns mycket nyproducerat i gammal stil och oftast går det ganska enkelt att avgöra men de här ljusstakarna gör mig fundersam. Det som talar för att de är av äldre modell är fötterna som är lödda. Slitaget ser också äkta ut. Å andra sidan vet jag inte om man, förr i tiden, förgyllde gravyren som det är gjort på dessa.


Oavsett ålder tycker jag om dem och nästan varje kväll får de lysa upp tillvaron vid matbordet. Den lilla taxen har varit min farmors och jag kommer ihåg att den hade en kompis. Jag vill också minnas att de hade gröna sidenband knutna om halsen. Nu är både banden och ena hunden borta men den som finns kvar är jag rädd om.

Februari har varit lite lugnare när det gäller loppisinköp - har faktiskt lämnat in mer än vad jag handlat och dagens besök på favoritloppisen kostade ingenting alls - det var stängt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar