lördag 11 augusti 2012

Krusbärsmamelad

I trädgården finns två krusbärsbuskar fulla med bär. De är goda att äta som de är eller att göra kräm på men de flesta får sitta kvar till fåglarnas stora glädje.

Blev så glad när jag hittade ett busenkelt recept på krusbärsmarmelad så det testades på direkten.



1 liter bär plockades och snoppades, jag blandade både röda och gröna. De var väldigt mogna men riktigt söta och goda.


Krusbären fick koka med 0,3 dl vatten i 5 minuter. Sedan krossade jag dem med potatismosstöten och blandade ner 4,5 dl syltsocker.

Enligt receptet skulle marmeladen koka i hela 45 min. men efter 20 min klarade den "marmeladprovet". Det innebär att man lägger lite marmelad på en tallrik och kyler snabbt. Kan man sedan dra en sked genom bärmassan utan att den flyter ihop så är det färdigt.



Ingen stor sats men 3,5 burkar står nu klara att avnjutas på kex eller rostad macka. Närodlat och helt utan tillsatser - vilken lyx!





2 kommentarer:

  1. Hugo och jag plockade alla hallon vi hittade, några svarta vinbär, några röda, några krusbär och några smultron. Det blev 1 1/2 burk sylt:) Skall njutas till kvällens pannkakor tillsammans med glass. Man måste ju skämma bort dom små barnbarnen. Vi är både trötta och hungriga efter 7 timmar på djurparken!
    Lizbet

    SvaraRadera
  2. Verkligen lyx! Krusbär är farligt goda dessutom :)

    kramar

    SvaraRadera